Het grootste deel van je veroudering heeft te maken met je genen. Je genen bepalen de mate van veroudering; rimpelvorming, dofheid en verslapping. Daarnaast zijn er nog vele factoren die veroudering versnellen maar waar we WEL invloed op hebben.

Onze tips:

  • Zorg voor voldoende en goede nachtrust: Door te weinig slapen ziet je huid te snel bleek, dof en futloos uit, wallen en donkere kringen rondom je ogen worden zichtbaar. Tijdens de nacht herstelt het lichaam zich en worden cellen vernieuwd, ook de cellen van je huid. Uit onderzoek wijst uit dat voor volwassenen 8 uur slaap per nacht ideaal zou zijn. Behalve dat je er hierdoor beter uitziet, zul je je ook opgewekter en energieker voelen.
  • Ga bewust om met de zonnestralen: UV-stralen kunnen schadelijk zijn voor de huid. De huid verliest vocht en droogt uit waardoor eerder rimpels ontstaan en de huid ontwikkelt vaak bruine pigmentvlekken. Bescherm jezelf dagelijks met een SPF factor en herhaal deze gedurende de dag regelmatig. Ook als de zon niet schijnt! Vermijd de zon zoveel mogelijk om je mooie huid te behouden. Let op, ook teveel blauw licht van beeldscherm of telefoon kunnen schadelijk zijn maar binnenkort meer hierover.
  • Chronische Stress: door stress worden stresshormonen aangemaakt die op de lange termijn schadelijk zijn voor je gezondheid en voor je huid. Stress veroorzaakt een spanning op de spieren in je gezicht waardoor een strenge en vermoeide uitdrukking zichtbaar is. Door continue contractie van spieren kunnen er eerder rimpels worden gevormd. Ga goed om met stress: beweging, ontspanning maar ook yoga zijn erg belangrijk voor je.
  • Rook niet en ben matig met alcohol: Rook en nicotine droogt de huid uit waardoor eerder rimpels ontstaan. Rook vernauwt je bloedvaten waardoor de huid minder doorbloed wordt en minder goed afvalstoffen kan afvoeren. De huid van rokers is vaak dof en grauw. Zichtbare bloedvaatjes in de huid kunnen ontstaan bij een overmatig alcohol gebruik. Alcohol verwijdt de bloedvaten in de huid elke keer als je een glaasje drinkt.
  • Gezonde voeding: Schoonheid komt van binnenuit. Daar ben ik het helemaal mee eens. Wanneer je cellen worden gevoed door gezonde voeding kunnen al je lichaamscellen én darmen veel beter functioneren en dat resulteert in een mooie huid! Gezond eten dus, vooral een afwisselend voedingspatroon is belangrijk, met veel verse groenten en fruit, vette vissoorten, veel water en minder alcohol en koffie.
  • Voed je huid met dat wat het nodig heeft: Bewuste huidverzorging is een must. Gebruik niet zomaar een creme of product maar ben er zeker van dat dit aansluit bij je huidconditie. Elke huid is weer anders. Laat je huid goed meten en beoordelen want “meten is weten”. Dan pas weet je exact wat je huid nodig heeft en ga je werken op huidverbetering. Té intensieve verzorging kan je huid namelijk ook kwaad doen en een tegengestelde werking hebben. Laat je dus extra goed voorlichten.
  • Zorg voor lichaamsbeweging en voorkom “jojoën” in gewicht: Een stevige huid zonder huidverslappingen is voor velen een perfecte huid. Dit krijg je door te bewegen waardoor je volume in de huid houd. Je houd je cellen gezond en actief. Jojoën zorgt mede voor volume verlies in de huid met verslapping, door vermindering van elasticiteit, op de lange duur tot gevolg.

We willen er toch allemaal zolang mogelijk jong en fris blijven uitzien?

valmont-logo
pascaud-logo
tleclerc-logo
opi-logo
gladskin-logo
cellics-logo