Acné is een veelvoorkomend huidprobleem. De roodheid, ontstekingen en mee-eters veroorzaken een onrustig huidbeeld. Acné kan verschillende oorzaken hebben, maar hormonen spelen vaak een grote rol, zoals de hormonen oestrogeen, progesteron en androgene hormonen zoals testosteron. Niet alleen in de puberteit maar zeker ook vanaf 25 jaar. Hormonale acné dus!

Bij een teveel aan testosteron, het mannelijke hormoon, wordt de talgproductie gestimuleerd. Dit gebeurt vaak tijdens de puberteit, wanneer de niveaus van androgene hormonen zowel bij jongens als bij meisjes stijgen. Dit veroorzaakt een vette huid en kan ontstekingen met zich meebrengen. Ook na de puberteit blijven hormonen een rol spelen en kunnen ze acne veroorzaken. In huidinstituten zien we vaak vrouwen vanaf 25 jaar met storende vormen van acne.

 

Hoe herken ik hormonale acné?

Kenmerkend voor hormonale acne zijn diepere, vaak pijnlijke onderhuidse ontstekingen en bulten rondom de kaaklijn, kin en hals. Dit treedt vaak op rond de menstruatieperiode. (Jeugdpuistjes daarentegen komen ook voor op voorhoofd en wangen.)

 

Waardoor kan hormonale acné verergeren?

Hormonale veranderingen kunnen acne verergeren, zowel van binnenuit maar zeker ook van buitenaf. Dit gebeurt vaak rondom de menstruatiecyclus, maar ook bij veranderingen in anticonceptiepillen, spiraaltjes of tijdens de menopauze. Voeding, stress en hormoon verstorende stoffen kunnen ook bijdragen aan verergering van acne.

 

Wat kan ik zelf doen tegen hormonale acné?

Om hormonale acné onder controle te krijgen én te houden, heb ik de volgende tips voor je:

  1. Probeer chronische stress te vermijden. Langdurige afgifte van stress hormonen zoals cortisol en adrenaline kan leiden tot verhoogde talgproductie, ontstekingen, hormonale disbalans en verstoring van de huidbarrière.
  2. Zorg voor voldoende omega 3-vetzuren; deze helpen ontstekingen in de huid te verminderen. Als je niet genoeg omega 3 in je dagelijkse voeding hebt, overweeg dan een stabiel en goed gedoseerd omega 3-supplement.
  3. Verminder je inname van zuivelproducten. Het verminderen van zuivel kan snel verbetering brengen. Kies bijvoorbeeld voor vervangingen zoals rauw gefermenteerde zuivel, zoals kefir. Let dus ook op met je cappuccino, voor velen een trigger!
  4. Beperk de inname van suiker. Suikers veroorzaken een verhoogde insulineafgifte en kunnen leiden tot een verhoogde talgproductie en dus ook acne.
  5. Raadpleeg een gespecialiseerde huidspecialist. Ga nooit zelf aan de slag met huidverzorgingsproducten die geadverteerd worden. De huidspecialisten van PUUR zijn gespecialiseerd in acne en staan voor je klaar.

 

BYE BYE hormonale acné!

 

Meer informatie over acne behandelingen, vergoedingen zorgverzekering en en veel gestelde vragen lees je HIER
We nodigen je graag uit voor een vrijblijvend huidadvies gesprek met digitale huidscan, zo kunnen we samen werken aan een huid zonder acné, ontstekingen en onzuiverheden.

 

Liefs Edith,
Huidspecialiste en eigenaresse PUUR Huidinstituut & Het Online huidinstituut

edith Naaijkens puur huidinstituut huidexpert schoonheidsspecialist

Edith Naaiijkens